PODPORUJEME VŠESTRANNÝ VÝVOJ DÍTĚTE
Mateřská škola je zaměřena na podporu zdravého vývoje dítěte komplexně, po všech jeho stránkách. Naším hlavním cílem je vychovávat v dětech samostatné, vyrovnané a citově založené osobnosti.
Děti, podle míry jejich zralosti, vedeme k chápání zdraví nejen pouze jako stavu nepřítomnosti nemoci, ale zejména jako subjektivního harmonického stavu pocitů životní pohody, souladu, pozitivního naladění a bezpečí.
Přitom rozlišujeme:
- tělesné zdraví – jako prožívání tělesné pohody a bezproblémový chod všech tělesných funkcí
- duševní zdraví – jako pohodu myšlení a prožívání
- sociální zdraví – jako pohodu ve vztazích
Předškolní věk je pro dítě velmi důležité období, ve kterém prodělává dynamický tělesný i duševní vývoj. Přibližně mezi 3 a 6 rokem života děti silně rozvíjejí pohybové aktivity, zintenzivňují podíl smyslového a citového vnímání, formují si základy osobnosti a sebe-uvědomování a zrychlují tempo vlastního osamostatňování. Za zásadní proto v přístupu k dětem považujeme maximální spolupráci mateřské školy a rodiny.
Tato spolupráce je založená na pozvolném pronikání vlivů rodiny do mateřské školy a naopak, podpořená vzájemnou tolerancí, partnerstvím a otevřeností. V tom smyslu rádi organizujeme společná setkání s rodiči a dětmi, průběžné informace o rozvoji dětí, plánech a hlavních cílech školy společně s rodiči konzultujeme.
Nejdůležitější teze přístupu k dětem:
- dobré podmínky pro adaptaci nových dětí
- přátelská atmosféra ve škole a předcházení stresu
- využití oceňování a zpětné vazby dětí, možnosti dětí otevřeně se vyjadřovat
- respektování dětí i dospělých, jako osobností s přirozenými potřebami
- vytváření správných stravovacích návyků, odpovídajících zdravé výživě
- zajištění dostatku pohybu v průběhu celého dne
- respektování individuálních potřeb aktivity, odpočinku a spánku
- realizace činností rozvíjejících umělecké hodnoty, myšlení, zručnost, jazykové schopnosti a pohybové dovednosti